Методологія та практика економічної теорії

08.11.24, 12:00

Введення.Підприємство «Перемога» здійснює виробництво хлібобулочних та кондитерських виробів. Продукція реалізується у мережі власних кіосків.

Мета. Визначити передумови підвищення прибутковості фірми застосовуючи загальну методологію економічної теорії.

Методи. Методи аналізу та синтезу даних, графічний та математичний методи, метод динаміки та комплексний метод.

1 етап дослідження: збір даних. За 2023 рік ТОВ «Мрія» реалізувало продукції на загальну суму 5488 тис. грн. Розглянемо реалізацію продукції ТОВ «Мрія» поквартально:

Квартал

Товару реалізовано, тис. грн.

Кількість магазинів

Собівартість продукції, тис. грн.

Валовий прибуток, тис. грн.

Середня реалізація, тис. грн.

І

1250

4

1120

130

312.5

ІІ

1314

4

1160

154

328.5

ІІІ

1312

4

1157

155

328

IV

1612

5

1420

192

322

Щоб виявити валовий прибуток потрібно:

Валовий прибуток = валовий дохід – собівартість

Щоб знайти середню реалізацію товару потрібно:

Валовий дохід

Кількість магазинів

Середня реалізація =

У другому кварталі 2024 року на підприємстві було введено новий цех. Розглянемо дані за два перших квартали 2024 року:

Квартал

Товару реалізовано, тис. грн.

Кількість магазинів

Собівартість продукції, тис. грн.

Валовий прибуток, тис. грн.

Середня реалізація, тис. грн.

І

1620

5

1480

140

324

ІІ

1690

5

1480

210

336

2 етап: виявлення закономірностей та принципів. Виходячи з даних за 2023 р. можна зробити висновок, що за рахунок відкриття 5-го магазину, при зменшенні середньої реалізації на 2% товару, в 4-му кварталі збільшився валовий прибуток на 20% у порівнянні з 3 кварталом.

На початку 2024 р. за рахунок введення нового цеху собівартість продукції збільшилась, і у першому кварталі зменшилась ефективність виробництва. Щоб з’ясувати причини цього спаду потрібно провести дослідження структурного аналізу витрат за елементами. У 2-му кварталі собівартість продукції зросла на 4% за рахунок впровадження нового цеху. Валовий прибуток збільшився на 44% у порівнянні з першим кварталом 2023 р. Отже, відкриття нового цеху позитивно позначилось на собівартості товару.

За допомогою отриманих значень можна скласти графік росту валового прибутку.

3 етап: економічна політика. На основі зібраних даних, виявлених закономірностей можна визначити економічну політику підприємства «Перемога». Для збільшення доходів підприємства, перш за все, потрібно зменшити витрати на собівартість товару методом впровадження нових технологій. Також варто проаналізувати наявність конкурентів у даному сегменті за виробничими, витратними і територіальними ознаками. У разі їх наявності варто визначити конкурентні переваги підприємства «Перемога» та відповідні недоліки конкурентів, спрямувати зусилля на розвиток перших і послаблення других, відповідно до законів України та морально-етичних чинників організації виробничо-збутової діяльності.

У разі відсутності конкурентів, слід закріпити домінуюче в даному сегменті становище, відповідно до законів України.

Збільшення прибутку можна досягти також шляхом відкриття нових магазинів. Слід визначити територіальне розташування торговельних точок, дослідити неохоплені ділянки, спрямувати вільні ресурси на посилення торговельної присутності підприємства.

Поліпшення сприятливої громадської атмосфери щодо діяльності підприємства «Перемога» можна досягти через його участь у системі соціального партнерства, благодійності, громадській активності. У такому разі слід додатково провести розрахунок можливих витрат та зисків стосовно кожного конкретного випадку.

Висновки. Внаслідок збору фактів, їх систематизації та аналізу визначено пріоритетні заходи посилення конкурентних позицій підприємства та підвищення рівня його прибутковості.

Зауваження. Математичні розрахунки проведено в номінальному визначенні без урахування інфляційних тенденцій. Також за межами проведеного аналізу залишились валютно-курсові зміни, що спроможні впливати на стан та перспективи зовнішньоекономічної діяльності підприємства.

Графічний метод не дає загальної уяви щодо рівня ефективності діяльності підприємства, оскільки не відображає повноти використання задіяних ресурсів і не може довести рівень якості виготовленої продукції. Також це є важливим у разі відсутності урахування інфляційних тенденцій.

Проведене дослідження не враховує діяльності конкурентів, яка впливає на фірму в умовах високо конкурентного середовища.

Яковенко Р. В., к. е. н.,доцент



Комментарии

Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!
Напишите ваш комментарий
Комментарий:

ПОСЛЕДНИЕ КОММЕНТАРИИ

Валентина .«Мама весь час очікувала, що чорний «воронок» приїде і…
Скільки таких історій досі залишаються у сімейних колах!!! Іх необхідно оприлюднювати і писати- писати. Аби не…
Людмила .​НАТО й Україна: співдружність заради миру й безпеки: долаємо…
Вона ж наша зірочка! Олю, завжди рада)
Людмила .Що ви знаєте про НАТО? Вікторина на знання історії Альянсу…
Приємно, що стільки вірних відповідей!