Безоплатна правова допомога: Погляд в Україну через Берлін
- Адвокат сказав, що наша справа не варта з‘їденого яйця!
- І скільки він хоче за свої послуги?
- 500 євро
- Мабуть, він їсть яйця Фаберже..
Анекдотів про адвокатів чимало. Але справді, як отримати безоплатну правову допомогу в Україні? Якщо ви не знали, то у нас по всіх областях вже чотири роки діє ціла система безоплатної вторинної правової допомоги. Але я впевнена, що не всі з вас про цю систему чули, правда? Якщо це так, то знайте, що ця система діє досить ефективно і туди може звернутися кожен бажаючий, щоб отримати консультацію, пораду та навіть послуги адвоката.
До речі, якщо вам здається, що ми відстали від Європи і світу у цій сфері дуже сильно, то це не зовсім так. Наприклад, у Німеччині донедавна безкоштовних правових консультацій для споживачів взагалі не було. І лише відтоді, як у 2007 році було прийнято відповідний закон, безкоштовні правові консультації почали надавати студенти, котрі перебувають під наставництвом діючих юристів, та юристи, які ще не здали всі іспити для офіційної роботи на посаді адвоката.
Один із механізмів надання безоплатних юридичих консультацій - це робота юридичних клінік при вищих навчальних закладах. Ця ідея дуже розвинута в англо-американській правовій традиції, коли юридичні факультети відомих університетів створюють офіси, де працюють студенти, займаючись різними правовими питаннями. Таким чином дівчата та юнаки, ще навчаючись, отримують можливість працювати із конкретними судовими справами і набувають практичного досвіду.
У рамках роботи програми "Громадська школа дієвих практик ЄС" (CiSEP) я відвідала Клініку споживчого права університету Гумбольдта у Берліні. Вона стала першою у Німеччині юридичною клінікою, яка з 2012 року спеціалізується саме на споживчому праві.
- Одна з цілей роботи клініки - це сприяти активному залученню студентів до роботи. Це приклад «м‘якої сили» та можливість студентам стати на інший бік, зрозуміти зміст роботи юриста, - коментує пані Крістіна Шимпф, молодша наукова співробітниця юридичного факультету університету Гумбольдта у Берліні. За її словами, 80% студентів після навчання працюють адвокатами, тож їм важливо знати сферу захисту прав споживачів та захисні інструменти, які існують у Німеччині.
- Право на інформацію, право відкликати свою покупку та певні обов‘язкові формулювання у змісті угод - це першочергові інструменти захисту споживачів, - пояснює Крістіна Шимпф. Це те, з чим споживачі можуть справитися самостійно. Але два інші інструменти, зокрема, правила трактування і доказова база, а також юридична відстоювання права споживача та приписи, зазвичай занадто складна і незрозуміла для споживача. Саме з цим допомагають впоратися у клініці.
Чи всі кейси розглядає клініка? Ні, далеко не всі. По-перше, це позови на суму менше 1000 євро, бо саме на таку суму клініка застрахована. По-друге, клініка розглядає позови тільки окремих осіб, не підприємств чи компаній. І, по-третє, клініка консультує тільки позасудові справи.
Якщо всі ці вимоги дотримано, то клініка передає випадок команді із 2-3 студентів, які працюють під керівництвом досвідченого юриста. Основа роботи клініки - це правова консультація. Також з минулого року, через велику кількість звернень, клініка дала можливість студентам реалізувати себе через ведення блогу і передачу своїх знань онлайн. Блог також дозволяє громадянам краще розуміти ті складні закони, які без додаткового пояснення залишаються незрозумілими.
- Більшість наших наставників - це діючі юристи із різних сфер, із бізнесу, із громадських організацій. Часто це випускники нашого університету та нашої клініки. Також професори нашого закладу промотують клініку і запрошують юристів до співпраці, - розповідає пані Крістіна Шимпф.
В університеті діє ще три клініки - Клініка прав людини (найстарша), Клініка прав в Інтернеті та Клініка захисту прав біженців (найпопулярніша серед студентів на сьогодні). Найбільш часті справи, з якими люди звертаються до клініки - це справи щодо оренди майна, запізнення літаків, високих цін на послуги аварійного відкриття замків, щодо умов надання послуг мобільними операторами, поганої якості товарів, тощо.
- Клініка не береться за дуже складні та комплексні справи, тому що в ній все ж таки працюють студенти другого-третього курсу, які можуть не знати всього, - розповідає пані Крістіна Шимпф.
Напевно можна сказати, що загалом у Німеччині практика досудового вирішення справ не достатньо така ефективна, як того хотілося б. І, звісно, більшого можна досягти у суді. Але зі свого боку Клініка споживчого права університету Гумбольдта у Берліні робить все можливе для того, щоб споживач був захищений. І все більша кількість випадків звернення до клініки свідчить принаймні про прагнення громадян спочатку піти шляхом мирного вирішення спорів і конфліктів.
Вікторія Талашкевич - для сайту "Тусовка" з Берліну
Комментарии
Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!Что мне даст регистрация?