Подорож до найатмосфернішого міста України. Чому Полтава залишиться назавжди в вашому серці?
Після візиту у Кременчук, журналіст сайту "Тусовка" Олександр Нікітін віправився... у Полтаву! Перед тим, як Ви прочитаєте про його подорож, пропонуємо згадати, де ще побував Сашко нещодавно:
- З Кропивницького до Чернігова на електричках або Як я став мандрівником
- Частина Кропивницького у центрі Хмельницького. Чим вразило кропивничан місто на Поділлі?
- З Кропивницького - у середньовіччя! Подорож до міста-музею на півдні Хмельниччини
...О 20:05, я розпрощався з Кременчуком, відправившись на електричці до Ромодана. Попереду на
мене чекала ціла ніч поневірянь по станціям та електричкам, однак вже вранці я
мав бути у Полтаві. Чудова прогулянка Кременчуком додавала оптимізму, тож мені,
за великим рахунком, було все одно, висплюсь я чи ні. Головне – благополучно
дістатись до Полтави, а там нудьгувати точно буде ніколи. А поки ж, я їхав по
черговому новому для мене напрямку. Спекотний день нарешті змінила вечірня
свіжість, тож милуючись краєвидами за вікном, я відчував цілковите
умиротворення. Нарешті, розпочалась та Полтавщина, якою я собі її і уявляв до
початку поїздки. Глобино, Веселий Поділ, Шишаки.. Деякі станції я навіть знав
раніше, хоч цією гілкою і їхав вперше.
За вікном вже починало темніти, однак, така атмосфера додавала особливих
відчуттів. Решту дороги, я виглядав у відчинене вікно, намагаючись розгледіти
максимум з того, що проносилось повз та показувалось з темряви.
О 23 годині електричка «Кременчук – Ромодан» прибула до
кінцевої станції свого маршруту. Що ж представляє з себе Ромодан? Загалом, - це
селище міського типу, що знаходиться у Миргородському районі. Так само, як і Гребінка, яка чекала на мене
далі, Ромодан відомий в першу чергу завдяки залізниці, оскільки, станція, яка
тут знаходиться, є важливим вузлом на шляху до Полтави, Кременчука, Києва та
Бахмача. Населення складає трохи менше
трьох тисяч осіб. Однак, у самому селищі я так і не був, хоч, і зупинявся на
цій станції ще й по дорозі додому. Хоча, саме тут мені, волею обставин,
довелось познайомитись з колишнім в’язнем, який поділився зі мною своїми
проблемами, з якими стикнувся на волі. Взагалі, я людина товариська, тож уважно
та з розумінням слухав історії цього чоловіка. Хоча, зізнатись, нові знайомства
під час подорожей я уявляв дещо інакше. А поки, переді мною стояв вибір :
залишитись у Ромодані майже до 4 ранку, чи скоротати час за тим, щоб проїхатись
до Гребінки, електричкою, яка ішла якраз з Полтави, а після 20-ти хвилинної
зупинки, повертались у зворотному напрямку. Стирчати у Ромодані пізньою ніччю
мені не дуже хотілось, тож я вирішив трошки покататись, до того ж, квиток до
Гребінки за студентським квитком коштував всього 6 гривень.
Вже за півгодини, електричка «Полтава – Гребінка» прибула
на південну сторону вокзалу. Попри досить пізній час, вона була заповнена майже
на 100%. Нічого проти я не мав, так, навіть, бадьоріше їхати, навіть попри те,
що більша половина пасажирів солодко спала. Що мене здивувало в дорозі, так це
відмінне 3G покриття. Так як за вікном було вже нічого не розгледіти, я вирішив
скоротати час, переписуючись з друзями. Так от, до мого подиву, інтернет
з’єднання не зникало навіть коли ми їхали далеко від населених пунктів. Дорога до Гребінки займала близько 2-х годин, які, однак, з наявністю інтернету та
улюбленої музики в навушниках, пройшли практично непомітно. О 1:40, електричка
прибула в Гребінку. Як я вже казав, зупинка тут близько 20-ти хвилин, тож не
хотілось увесь час висадки/посадки просидіти всередині, тому я вийшов на перон перекурити.
З паралельної сторони вокзалу відправлявся дизель до Ніжина. Мені знов
згадалась перша поїздка… Однак, філософствувати часу особливо не було, до того
ж, відчувалась нічна прохолода, тому я поспішив всередину вагону. Це була
остання моя пересадка на сьогодні! В Полтаву електричка приходила о 6-й ранку, тож я вирішив хоча б
спробувати трошки подрімати. Не знаю, чи проспав я в сумі хоча б годину, однак
коли за вікном почало світати, я не міг встояти перед таким. І знову паралелі з
першою подорожжю, коли від сну мене також відірвали прекрасні краєвиди. Для
решти пасажирів, все це було, напевно, звичним, бо на цілий вагон, не спав лише
один я. Навіть, той хлопчина, врятований «десяткою» від любителя поспати,
солодко дрімав, обпершись на край сидіння. Загальне пожвавлення почалось лише
коли до Полтави залишилось десь з пів години.
Попереду мене чекали майже 10 годин у одному з наймістичніших
міст України. Саме так нарекли Полтаву ще кілька століть тому. Зізнаюсь чесно,
особливої містики я тут не відчув, бо в цьому місті панує зовсім інша –
набагато позитивніша енергетика. Полтава має якусь свою особливу та неповторну
ауру. На підсвідомому рівні – це місто залишило найбільший відбиток на
сенсорній карті мого мозку, оскільки все побачене та відчуте тут, я пам’ятаю
так, ніби це було вчора. А я ж , тим часом, звернув на вулицю Соборності, яка
мала привести мене до Круглої Площі – одного з символів Полтави. Першою
скульптурою, яку я побачив в Полтаві, став пам’ятник Миколі Ватутіну – генералу
армії та Герою Радянського Союзу. А вже буквально через кілька сотень метрів, я
дійшов і до центральної площі міста.
У Полтаві
досить легко заблудитись, оскільки від центральної площі, ніби промінці від
сонця, відходять 8 вулиць, тож я орієнтувався по голові орла, який прикрашав
верхівку монументу. Так я знав, що орел дивиться у сторону вулиці Соборності,
тож, повертаючись потім на вокзал, своє місцезнаходження з’ясовував саме так. Сама
ж Кругла Площа виглядала доволі затишно. Алеї, які проходили повз неї, додавали
цьому місту кольорів, завдяки висадженим поруч квітам. Оскільки часу в мене
було вдосталь, я спокійно надихався ранковою Полтавою.
Скориставшись інтернетом, я звичайно міг би одразу знайти
шлях до головних вулиць та пам`яток міста, однак мені було цікаво подивитись і
ті вулиці, повз які, турист з обмеженою
кількістю часу, пройшов би осторонь. Тому, я йшов, за великим рахунком, навмання.
Так, звичайно ж, загубитись іще простіше, однак я старався йти, або ж виключно
прямо, або ж, орієнтуватись по назвам вулиць. Житлові квартали Полтави ніби і
нагадували, то відомі одеські дворики, а то й квартали кременчуцькі, однак
виглядали доволі самобутньо. Зазвичай, спальні райони чи не кожного міста
виглядають доволі сіро та тьмяно, однак у Полтаві таких відчуттів не було.
Можливо, спрацював ефект «нового міста», коли
все сприймається по-новому і не знаєш, що очікує на тебе далі. За цей
час, що я бродив незнайомим для себе вулицями, довелось побачити і дещо цікаве.
Наприклад, пам`ятник народній артистці України – Раїсі Кириченко. Пам`ятаєте,
про паралелі з Кропивницьким у містах, в яких я буваю? Взагалі, Полтава мало
чим схожа на наше місто, принаймні, мені так видалось, однак тут також є Критий Ринок, до якого я і дійшов.
Напевно, на цьому всі паралелі і закінчуються. Так само, як і закінчив я,
гуляти по вулицям, на які не планував заходити.
Далі я пішов до пам`ятника людині, яка
також є одним із символів Полтавщини – Миколі Гоголю. Однак, Полтаву Гоголь не
дуже любив. Тут він прожив лише два роки – з 1818 по 1820, навчаючись в
Полтавському училищі, разом із своїм братом Іваном, який був хворобливим
хлопчиком і помер у 1819 році. Очевидно, ця подія закарбувалась у свідомості ще
зовсім юного Миколи Гоголя, та залишила не найкращі спогади про Полтаву,
оскільки про цей період свого життя письменник не згадував ні в листах, ні тим
паче в творах. На відміну від Миргорода та Петербурга, які Гоголь згадував та
описував у своїх творах, Полтава у творчості Миколи Васильовича не
ідентифікується. Хоча, за висновками деяких дослідників творчості Гоголя, в
своїх творах він описував це місто, без прив`язки до конкретної назви.
Намагаючись розкласти все це по поличкам у своїй голові,
я вийшов і до самого Соборного Майдану, який зустрів мене пам`ятником Івану
Мазепі. Імперська та радянська історіографія перетворила його у зрадника, який
у Полтавській битві перейшов на сторону шведського короля, підставивши тим
самим Петра Першого. Не будемо давати ніяких оцінок цій події, залишивши її на
розсуд істориків, однак сам факт увіковічення українського гетьмана у місті,
яке в минулому асоціювалось виключно зі славою Петра Першого та торжеством
російської армії, дає привід щодо переосмислення причин вчинку Мазепи та
підходу до вивчення Полтавської битви загалом.
Оглянувши
Свято-Успенський кафедральний собор, який відноситься до одного із зразків
козацького бароккового, а також був свідком багатьох визначних подій, я
зупинився біля Музею-садиби Івана Котляревського. Я чомусь сумнівався заходити
всередину чи ні, однак, хто його знає, коли я буду в Полтаві наступного разу,
тож подивувавшись своїм ваганням, я зайшов на територію садиби. Квиток коштував
20 гривень, зйомка стільки ж. Я ніби відчував, що колись буду писати про це
статтю, тож не поскупився на оплату фотозйомки. Екскурсія, однак, була мені не
по кишені, але контролерка, яка видавала квитки оцінила мою допитливість, тож
дозволила безкоштовно приєднатись до групи туристів, які приїхали в Полтаву з
Закарпаття. Якщо чесно, до того часу, я вже ніби обухом був вдарений від нової
інформації, тож про музей пам'ятаю зовсім мало. Однак, тут розповіді тут будуть
зайвими, бо це, якраз одне з тих місць, які потрібно побачити на власні очі.
текст та фото - Олександр Нікітін, для сайту "Тусовка"
Комментарии
Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!Что мне даст регистрация?