Як за допомогою е-декларування виводити на чисту воду корупціонерів?

10.11.16, 14:00

Сьогодні у Києві проходить семінар для журналістів на тему "Як зупинити корупціонера? Е-декларування і контроль з боку суспільства". Адже електронне декларування, запроваджене з першого вересня, нині перебуває на вістрі суспільного інтересу. І не випадково - за свідченнями міжнародних експертів, саме декларування статків державних службовців допоможе побороти корупцію у нашій державі, яка є чи не основним гальмом розвитку економіки і перешкодою до поліпшення життя людей.

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) – перший в Україні спеціалізований орган із запобігання корупції та формування і реалізації державної антикорупційної політики. Навіщо воно створене, як функціонує, чим відрізняється від інших державних антикорупційних інституцій? Як працює е-декларування в Україні, і як декларують майно держслужбовці в інших країнах світу? Ці теми з журналістами обговорять представники НАЗК, Світового банку та Центру протидії корупції.

Єдиний державний реєстр декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (реєстр декларацій, або система е-декларування) - це електронна онлайн-система, що дозволяє вносити, перевіряти та оприлюднювати майнові декларації держслужбовців та інших осіб, що згідно з законом зобов'язані це робити. Реєстр створюється на виконання Закону України «Про запобігання корупції», який набув чинності у квітні 2015 року. Законодавство передбачає відповідальність, у тому числі кримінальну, за надання завідомо недостовірних відомостей в декларації. Термін подання електронних декларацій за 2015 рік спливає наприкінці жовтня 2016 року. Забезпечення функціонування Єдиного державного реєстру декларацій, а також перевірка декларацій є відповідальністю Національного агентства з запобігання корупції.

Офіційне відкриття семінару-брифінгу почалося із вітального слова Сату Кахконен, директора Світового банку в справах України, Білорусі та Молдови. Вона, зокрема, зазначила, що декларування чиновниками їхніх статків в електронному вигляді - це тільки перший крок, за яким - важка робота із верифікації та перевірки даних. "Це є основним завданням Національної агенції з питань запобігання корупції, але верифікація не буде легкою чи швидкою. І тут потрібна суттєва допомога журналістів, щоб рухатися вперед!", - переконана пані Кахконен. За її словами, якщо журналісти будуть займаєтися розслідуваннями та аналізом поданої інформації, то службовці і політики будуть спершу думати, перш ніж декларувати брехню.

"Важлива роль журналістів полягатиме і у тому, що повідомити людям - робота тільки починається, і вона не буде зроблена за один день. Треба набратися терпіння і потрібен час – від подачі декларацій, через верифікування та розслідування. Втім,
якщо процес буде занадто довгим, то знову ж саме таки медіа доведеться «ворушити» спільноту та «бити у дзвони», щоб домогтися результатів", - вважає директор Світового банку в справах України, Білорусі та Молдови. Сату Кахконен вірить у сильну роль засобів масової інформації та громадянського суспільства у поширенні прозорості та підзвітності роботи уряду.
Про нові вимоги фінансового контролю публічних службовців в Україні розповів консультант Світового банку Дмитро Котляр. Він нагадав, що загалом існує чотири типи декларацій, які службовці повинні подавати, як це було і раніше. Але раніше не було тієї прозорості і підзвітності, яка існує нині. Це щорічна декларація, а також декларація перед \ після звільнення (у тому числі їх подаватимуть ті, хто звільнився цього року, щоб уникнути прозорого декларування), і, звісно, декларація кандидата на ту чи іншу посаду.

Не вся інформація в електронних деклараціях є доступною для громадськості – наприклад, дані паспортів, адреси проживання, а також дата народження декларанта не публікуються, натомість публікується назва населеного пункту (без вулиці чи номеру будинку), де людина має нерухомість.

Також
вперше з’явилася категорія «Цінне рухоме майно», наприклад, ювелірні вироби, тварини, антикваріат, твори мистецтва, одяг, дороге вино і таке інше (поріг вартості – від 121 800 грн. (сто мінімальних заробітних плат) і вище). При цьому була встановлена така особливість, що не потрібно вказувати вартість цінного рухомого майна, яке було куплене до подачі першої декларації, щоб не згадувати, скільки коштувала обручка, куплена двадцять років тому, чи картина, вартість якої з часом зростає.

Окрім знань та корисної інформації, що допоможе журналістам краще знатися на питаннях антикорупційної політики, важливою темою зустрічі став пошук відповідей на запитання: «Яким чином спільними зусиллями перетворити е-декларування на справді дієвий інструмент суспільного контролю та запобігання корупції?». Тут став у нагоді практичний досвід активістів громадського сектору із викриття нечистих на руку посадовців, а також корисні посилання, якими можете скористатися і ви, шановні читачі:

http://declarations.com.ua/ - Декларації українських чиновників

https://nazk.gov.ua/ - Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК)

http://antac.org.ua/ - Центр протидії корупції

http://www.worldbank.org/uk/country/ukraine - Світовий банк в Україні



Комментарии

Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!
Напишите ваш комментарий
Комментарий:

ПОСЛЕДНИЕ КОММЕНТАРИИ

Валентина .«Мама весь час очікувала, що чорний «воронок» приїде і…
Скільки таких історій досі залишаються у сімейних колах!!! Іх необхідно оприлюднювати і писати- писати. Аби не…
Людмила .​НАТО й Україна: співдружність заради миру й безпеки: долаємо…
Вона ж наша зірочка! Олю, завжди рада)
Людмила .Що ви знаєте про НАТО? Вікторина на знання історії Альянсу…
Приємно, що стільки вірних відповідей!